دانستنیهای ایربگ خودرو
یکی از مهمترین وسیله های ایمنی در خودروها ایربگ می باشد که پس از کمربند ایمنی ضروری ترین وسیله برای حفظ جان و سلامتی سرنشینان خودرو می باشد. متأسفانه در کشور ما هنوز تعداد زیادی از رانندگان وجود دارند که نسبت به این قسمت حیاتی و مهم اتومبیل بی توجه هستند. مزایای ایمنی کیسه هوا بدون شک بر همگان ثابت شده است، و در طول این سالیان، از آسیبهای جدی بسیاری جلوگیری شده و زندگی انسانهای بیشماری را نجات داده است. اما این سیستمها هنوز هم به تکامل نیاز دارد و همچنان تحت نظر مهندسین در حال پردازش و پیشرفت است. مثلاً به تازگی، فشار تورم برخی از ایربگ ها را میتوان با توجه به شدت تصادف تنظیم کرد. همچنین واکنش کمربند ایمنی را برای جلوگیری از صدمات به علت باد شدن بیش از حد کیسه هوا کنترل میشود. تعداد ایربگ ها در وسایل نقلیه مدرن در حال رشد است و تاکنون، به نقطه ای رسیده است که هنگام تصادف، گویا توسط یک تشکچه هوا احاطه شدهاید.
آیا ایربگها هم تاریخ انقضا دارند و پس از مدتی غیرقابل استفاده هستند ؟
ایربگ یا کیسه هوای خودروها که بخشی از سیستم کمکی ایمنی (SRS) است، از سال ۱۹۷۰ استفاده میشده و امروزه به تجهیزات ضروری هر خودرو تبدیل شدهاند. در حالی که برخی خودروسازان برای تعویض ایربگ مدت زمان تعیین می کنند، قطعات اصلی آن طول عمر بالایی دارند. در ادامه به نکاتی درمورد این تجهیزات ضروری اشاره می کنیم.
تشخیص این که آیا ایربگ به خوبی کار می کند یا نه وظیفهی مالک خودرو نیست. تقریبا همهی خودروهای دارای ایربگ، یک سیستم عیب یابی و یک چراغ نشانگر SRS دارند که در صورت وجود اشکال اخطار میدهد. وقتی خودرو را روشن میکنید، چراغ SRS برای چند لحظه روشن شده و پس از تمام شدن عملیات عیب یابی خاموش میشود. اگر این چراغ اصلا روشن نشود یا روشن شده و خاموش نشود نشان دهندهی این است که مشکلی در سیستم وجود دارد. وجود این سیستمها در خودروهای امروزی نیاز به چک کردن ایربگ توسط نمایندگی و مکانیک را از بین برده است. کمپانیهای خودروسازی فورد، جنرال موتورز، ولوو، هوندا و مرسدس بنز تایید کردهاند که ایربگهای این شرکت ها دائمی بوده و در صورتی که سیستم عیبیابی خودکار مشکلی را تشخیص ندهند نیازی به تعویض و تعمیر این ایربگها نیست.
احساس سرنشین پس از باز شدن کیسه هوا
حقیقت این است که باز شدن کیسه هوا ماشین، تجربه لذت بخشی برای سرنشین نخواهد بود؛ البته ناگفته نماند که این کیسه های پلمیری در حال تکامل هستند و روز به روز سریعتر و بی عیب تر می شوند. نخستین رویدادی که بعد از باز شدن ایربگ رخ می دهد، سوت کشیدن گوش هاست، به دلیل آن که ضربه ناشی از باز شدن این سیستم نسبتا زیاد است. طبق تحقیقات میدانی انجام شده به محض پر شدن کیسه هوا و خروج آن از محفظه نگهداری، حسی شبیه مشت خوردن به شما دست می دهد.
گاهی ایربگ ها انسان را میکشند
بله! بچههای کمتر از ۱۲ سال و نوزادان در مقابل آنها در خطر مرگ قرار دارند. به علت نیروی بیش از حدی که هنگام فعال شدن ایربگ به کودکان وارد میشود آسیبهای جدی و حتی مرگ را در پی دارد. به همین دلیل در خودروهایی که مجهز به ایربگ هستند گزینه ای برای خاموش کردن کیسه هوای سرنشین جلو دارند، و زمانی که یک صندلی کودک نصب شده است، باید با کمربند ایمنی از کودک محافظت شود و ایربگ سرنشین را غیرفعال کنید. این نیز مهم است که خود راننده به اندازه کافی دور از فرمان و یا داشبورد باشد، چراکه صدمات ناشی از کیسه هوا اجتنابناپذیر است. البته این را نیز در نظر داشته باشید که صرفهجویی از کیسههای هوا در زندگی بسیار خطرناکتر از آسیبهای استفاده از آنهاست.
علاوه بر اینکه بسیاری از تکنولوژیهای فعال ایمنی مانند ABS، ESC، نگهداشتن خودرو بین خطوط، هشدارها و ترمز خودکار، میزان تصادفات را کاهش میدهند، احتیاط و رعایت مقررات رانندگی توسط خود انسان، تضمین بهتری برای محفوظ ماندن از خطرات و تصادفات خواهد بود. در هر حال، همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.
هشدارهای در مورد نحوه رانندگی
- در هنگام رانندگی دست های خود را در بین غربیلک فرمان قرار ندهید.
- روی داشبورد اشیا و وسیله ای قرار ندهید. زیرا ممکن است در هنگام باز شدن کیسه هوا به شما آسیب برسد و یا خوب عمل نکند. و فاصله خود را تا فرمان ماشین رعایت کنید زیرا باعث زخمی شدن و یا مرگ راننده می شود .
- سرنشینان جلو پاهای خود را روی داشبورد نگذارند. و نسبت به موقعیت داشبورد به طور عمودی باشند و در حین رانندگی به در تکیه ندهند.
- در ماشین هایی که سیستم ایربک جانبی دارند از روکش صندلی استفاده نکنید. در بعضی از خودروها باز شدن ایربک منوط به بستن کمربند ایمنی است. بنابراین کمربند خود را ببندید.
ارسال در واتساپ ارسال در تلگرام
تبلیغات متنی
خواص میوه ها و گیاهان
مطالب مرتبط
آرشیو ماهیانه
- فروردین ۱۴۰۳
- اسفند ۱۴۰۲
- بهمن ۱۴۰۲
- دی ۱۴۰۲
- آذر ۱۴۰۲
- آبان ۱۴۰۲
- مهر ۱۴۰۲
- شهریور ۱۴۰۲
- مرداد ۱۴۰۲
- تیر ۱۴۰۲
- خرداد ۱۴۰۲
- اردیبهشت ۱۴۰۲
- فروردین ۱۴۰۲
- اسفند ۱۴۰۱
- بهمن ۱۴۰۱
- دی ۱۴۰۱
- آذر ۱۴۰۱
- آبان ۱۴۰۱
- مهر ۱۴۰۱
- شهریور ۱۴۰۱
- مرداد ۱۴۰۱
- تیر ۱۴۰۱
- خرداد ۱۴۰۱
- اردیبهشت ۱۴۰۱
- فروردین ۱۴۰۱
- اسفند ۱۴۰۰
- بهمن ۱۴۰۰
- دی ۱۴۰۰
- آذر ۱۴۰۰
- آبان ۱۴۰۰
- مهر ۱۴۰۰
- شهریور ۱۴۰۰
- مرداد ۱۴۰۰
- تیر ۱۴۰۰
- خرداد ۱۴۰۰
- اردیبهشت ۱۴۰۰
- فروردین ۱۴۰۰
- اسفند ۱۳۹۹
- بهمن ۱۳۹۹
- دی ۱۳۹۹
- آذر ۱۳۹۹
- آبان ۱۳۹۹
- مهر ۱۳۹۹
- شهریور ۱۳۹۹
- مرداد ۱۳۹۹
- تیر ۱۳۹۹
- خرداد ۱۳۹۹
- اردیبهشت ۱۳۹۹
- فروردین ۱۳۹۹
- اسفند ۱۳۹۸
- بهمن ۱۳۹۸
- دی ۱۳۹۸
- آذر ۱۳۹۸
- آبان ۱۳۹۸
- مهر ۱۳۹۸
- شهریور ۱۳۹۸
- مرداد ۱۳۹۸
- تیر ۱۳۹۸
- خرداد ۱۳۹۸
- اردیبهشت ۱۳۹۸
- فروردین ۱۳۹۸
- اسفند ۱۳۹۷
- بهمن ۱۳۹۷
- دی ۱۳۹۷
- آذر ۱۳۹۷
- آبان ۱۳۹۷
- مهر ۱۳۹۷
- شهریور ۱۳۹۷
- مرداد ۱۳۹۷
- تیر ۱۳۹۷
- خرداد ۱۳۹۷
- اردیبهشت ۱۳۹۷
- فروردین ۱۳۹۷
- اسفند ۱۳۹۶
- بهمن ۱۳۹۶
- دی ۱۳۹۶
- آذر ۱۳۹۶
- آبان ۱۳۹۶
- مهر ۱۳۹۶
- شهریور ۱۳۹۶
- مرداد ۱۳۹۶
- تیر ۱۳۹۶
- خرداد ۱۳۹۶
- اردیبهشت ۱۳۹۶
- فروردین ۱۳۹۶
- اسفند ۱۳۹۵
- بهمن ۱۳۹۵
- دی ۱۳۹۵
- آذر ۱۳۹۵
- آبان ۱۳۹۵