تاثیر کرونا بر فروش آنلاین محصولات آرایشی و بهداشتی و غیره
همزمان با ظهور بیماری کرونا و افزایش محدودیتهای تردد در یک سال اخیر، بسیاری از رفتارهای اجتماعی دچار تغییر شد. شاید تا دیروز بسیاری از سرمایهها صرف مسافرتهای درون شهری و خریدهای حضوری از فروشگاهها میشد، اما امروز ترددها کاهش یافته و بهجای آن حجم خرید آنلاین، بیش از پیش شده است.
اخبار واصله از فروشگاههای آنلاین بینالمللی همچون آمازون نشاندهنده تغیر رفتار کاربران فضای مجازی در تمام دنیاست. هنگامی که بحث حفظ جان انسانها مطرح شد، بسیاری از افراد که به این موضوع اهمیت میدادند رو به خرید آنلاین نیازهای خود آوردند و از غذا و پوشاک گرفته تا محصولات بهداشتی و لوازم آرایش بهصورت اینترنتی فروش رفت.
بسیاری از مسئولین در این دوران به مردم توصیه داشتند که به سمت و سوی خرید اینترنتی حرکت کنند؛ مانند خبری که باوجود گذشت ماهها از پیدایش کوید۱۹ در ۹ دی ۹۹ به نقل از سخنگوی وزارت بهداشت منتشر شد:
“سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه بهتر است تا حد امکان به شکل اینترنتی خرید کنیم، پروتکلهایی که باید هنگام خرید رعایت شود را تشریح کرد.
به گزارش ایسنا، دکتر سیما سادات لاری، گفت: مراکز خرید و فروشگاهها از کانونهای خطرزا در همهگیری کرونا هستند که رعایت نکات بهداشتی در این اماکن بسیار حائز اهمیت است. بنابراین توصیه میکنیم تا حد امکان به شکل مجازی خرید کنید.
وی افزود: در صورت نیاز به خرید حضوری به صورت جمعی به خرید نروید و ترجیحا ساعات خلوت را برای خرید انتخاب کنید. از حضور در فروشگاههای شلوغ و با سیستم تهویه هوای نامناسب خودداری کنید، حتما ماسک بزنید و نسبت به رعایت فاصلهگذاری ۱.۵ تا ۲ متر اقدام کنید.”
این دست خبرها، هر روز در تمام کشورها صادر شده تا فاصلهی اجتماعی مردم را افزایش داده، تعداد مبتلایان به کرونا را کنترل کرده و به حفظ سلامت اجتماعی کمک بیشتری نمایند. مردم ایران نیز این چرخش رفتاری را از خود نشان دادند و دستورالعملهای صادر شده حداقل در این بخش کارساز بود.
فهرست عناوین
Toggleسرگرمی در صدر نیازها
بجز مقولههایی مثل خوراک و پوشاک، سرگرم شدن برای کسانی که ماهها در خانه ماندهاند امر مهمی بهنظر میرسد؛ بخصوص برای خانوادههایی که فرزندان خردسال دارند. کاهش تردد و ترس از ابتلا به بیماری کرونا موجب شد تا خانوادهها کمتر به اماکن تفریحی رجوع کنند، به همین علت خرید بازیهای کامپیوتری، کنسولهای بازی و حتی مراجعه به سایتهای بازی آنلاین و یا تماشای فیلم افزایش چشمگیری یافت.
حفظ زیبایی و بهداشت شخصی در دوران کرونا
اهمیت حفظ بهداشت فردی با مواردی مثل ضدعفونیکنندهها، ماسک و غیره موجب شد تا این صنف در بخش فروش آنلاین مورد استقبال عمومی قرار گیرد.
در بخش محصولات بهداشتی فروش انواع شویندههای سطوح، ماسک تنفسی، ضدعفونیکننده، شامپو و محصولات حفظ بهداشت شخصی مورد استقبال قرار گرفت. پس از روزهای اول که به دلیل استقبال مردم، تعداد ماسکهای موجود در بازار کاهش یافت، ورود تولیدکنندگان جدید و افزایش تولید کارخانههای قدیمی این مقوله را برطرف کرد و حتی فروش ماسکهای متنوع در شبکههای مجازی نیز رواج پیدا کرد. این مورد برای الکل و انواع ضدعفونیکننده دست و سطوح نیز قابل مشاهده بود.
در حوزه آرایشی نیز از آنجا که بانوان برای حفظ سلامت، خروج از خانه را کاهش داده بودند، فروش انواع محصولات مثل کرم پودر، رژ لب، ریمل و سایه و غیره بهصورت آنلاین افزایش یافت. ذکر این مورد به این دلیل اهمیت دارد که رفتار فروشگاهگردی و پاساژگردی برای خرید در بین بانوان رایجتر بود و حتی در این مقوله نیز چرخشهای رفتاری شکل گرفت.
خرید آنلاین سوپر مارکتی
تا پیش از کرونا، بسیاری از نیازهای روزمره در حوزهی محصولات سوپرمارکتی توسط فروشگاههای محلی و فروشگاههای زنجیرهای فیزیکی تامین میشد؛ از انواع تنقلات گرفته تا لبنیات، کنسروها و غیره. این دسته از کالاهای مصرفی نیز که سهم بزرگی از سبد خرید جامعه را تشکیل میداد، تحتالشعاع کووید ۱۹ قرار گرفت و بخشی از آن به فروش آنلاین تبدیل شد.
شاید روزی باور اینکه لبنیات یا خوراکیهایی با تاریخ مصرف کوتاه مدت بهصورت آنلاین به فروش برسند قابل باور نبود. همکاری فروشگاههای اینترنتی با شرکتهای دانشبنیان که در زمینهی امور لجستیک فعالیت دارند موجب شد تا در این بخش پیشرفت بزرگی اتفاق افتد و حداقل در شهرهای بزرگ مثل تهران این اتفاق عملی گردد. امروز دیگر خرید شیر، ماست و سایر محصولات لبنی بهصورت آنلاین عجیب نیست و به بخشی از رفتار مردم تبدیل شده است. البته هنوز بخش عمدهای از جامعه به این سمتوسو روی نیاوردهاند، اما موج مهاجرت کاربران به خرید محصولات سوپرمارکتی و حتی محصولات تاریخمصرف کوتاه شروع شده و هر روز در حال بیشتر شدن است.
بدیهی است که با سرمایهگذاری بیشتر در این بخش و افزایش سطح دانش لجستیک و رساندن کالا به دست مشتری، اقبال عمومی نیز بیشتر خواهد شد و فروش آنلاین در این بخش نیز جایگاه اصلی خود را پیدا خواهد کرد.
گفتههای بالا هیچگاه به معنی حذف فروش فیزیکی نبوده و بدون تردید با فروکش کردن تبوتاب بیماری کرونا دوباره روند فروش فیزیکی افزایش خواهد یافت. به هر حال تمام تدابیر اندیشیده شده در صنوف مختلف، در راستای کنترل همهگیری ویروس کرونا بوده است. باید دید که سرانجام این موضوع به کجا ختم خواهد شد و پس از دوران کرونا، روند افزایشی فروش آنلاین در دنیا چه تغییری خواهد کرد. آیا این تغییر رفتار خریداران برای کوتاهمدت شکل گرفته و یا در ماههای اخیر تبدیل به یک عادت شده که در آینده نیز ادامه خواهد داشت.
ارسال در واتساپ ارسال در تلگرام
تبلیغات متنی
خواص میوه ها و گیاهان
مطالب مرتبط
آرشیو ماهیانه
- فروردین ۱۴۰۳
- اسفند ۱۴۰۲
- بهمن ۱۴۰۲
- دی ۱۴۰۲
- آذر ۱۴۰۲
- آبان ۱۴۰۲
- مهر ۱۴۰۲
- شهریور ۱۴۰۲
- مرداد ۱۴۰۲
- تیر ۱۴۰۲
- خرداد ۱۴۰۲
- اردیبهشت ۱۴۰۲
- فروردین ۱۴۰۲
- اسفند ۱۴۰۱
- بهمن ۱۴۰۱
- دی ۱۴۰۱
- آذر ۱۴۰۱
- آبان ۱۴۰۱
- مهر ۱۴۰۱
- شهریور ۱۴۰۱
- مرداد ۱۴۰۱
- تیر ۱۴۰۱
- خرداد ۱۴۰۱
- اردیبهشت ۱۴۰۱
- فروردین ۱۴۰۱
- اسفند ۱۴۰۰
- بهمن ۱۴۰۰
- دی ۱۴۰۰
- آذر ۱۴۰۰
- آبان ۱۴۰۰
- مهر ۱۴۰۰
- شهریور ۱۴۰۰
- مرداد ۱۴۰۰
- تیر ۱۴۰۰
- خرداد ۱۴۰۰
- اردیبهشت ۱۴۰۰
- فروردین ۱۴۰۰
- اسفند ۱۳۹۹
- بهمن ۱۳۹۹
- دی ۱۳۹۹
- آذر ۱۳۹۹
- آبان ۱۳۹۹
- مهر ۱۳۹۹
- شهریور ۱۳۹۹
- مرداد ۱۳۹۹
- تیر ۱۳۹۹
- خرداد ۱۳۹۹
- اردیبهشت ۱۳۹۹
- فروردین ۱۳۹۹
- اسفند ۱۳۹۸
- بهمن ۱۳۹۸
- دی ۱۳۹۸
- آذر ۱۳۹۸
- آبان ۱۳۹۸
- مهر ۱۳۹۸
- شهریور ۱۳۹۸
- مرداد ۱۳۹۸
- تیر ۱۳۹۸
- خرداد ۱۳۹۸
- اردیبهشت ۱۳۹۸
- فروردین ۱۳۹۸
- اسفند ۱۳۹۷
- بهمن ۱۳۹۷
- دی ۱۳۹۷
- آذر ۱۳۹۷
- آبان ۱۳۹۷
- مهر ۱۳۹۷
- شهریور ۱۳۹۷
- مرداد ۱۳۹۷
- تیر ۱۳۹۷
- خرداد ۱۳۹۷
- اردیبهشت ۱۳۹۷
- فروردین ۱۳۹۷
- اسفند ۱۳۹۶
- بهمن ۱۳۹۶
- دی ۱۳۹۶
- آذر ۱۳۹۶
- آبان ۱۳۹۶
- مهر ۱۳۹۶
- شهریور ۱۳۹۶
- مرداد ۱۳۹۶
- تیر ۱۳۹۶
- خرداد ۱۳۹۶
- اردیبهشت ۱۳۹۶
- فروردین ۱۳۹۶
- اسفند ۱۳۹۵
- بهمن ۱۳۹۵
- دی ۱۳۹۵
- آذر ۱۳۹۵
- آبان ۱۳۹۵